Facebook Youtube

Pre deti

Detská strava je základ celoživotného zdravia

Bohatá, rôznorodá strava poskytuje deťom všetky živiny, ktoré potrebujú pre zdravý rast a vývoj. V ich strave zohrávajú jód, selén, vápnik a ďalšie minerály významnú úlohu. Bohatým zdrojom týchto živín sú práve ryby.

Jód je nenahraditeľný prvok pre správnu funkciu štítnej žľazy. Napomáha rastu a celkovej sviežosti.

Selén je významným antioxidantom, znižuje nepriaznivé účinky znečistenia prostredia a spomaľuje starnutie organizmu. Urýchľuje hojenie rán a má protizápalové účinky. Priaznivo pôsobí pri liečbe akné a tiež zlepšuje kvalitu vlasov.

Ryby sú tiež jedným z hlavných zdrojov vitamínu D. Jeho podstatná časť sa vytvára na pokožke pri kontakte so slnečným žiarením. Pobyt detí na slnku však v súčasnosti nie je vždy dostačujúci, preto je dobré pamätať na potravinové zdroje tohto vitamínu. Vitamín D je tradične spájaný i s rastom kostí.

Nenahraditeľné omega-3 mastné kyseliny


Pre vývoj centrálnej nervovej sústavy, imunitného systému a prevenciu kardiovaskulárnych ochorení sú kľúčové esenciálne mastné kyseliny, a to najmä omega-3 mastné kyseliny. O tom, že ich ryby obsahujú, ste už určite počuli. Tento fakt je však potrebné stále opakovať, pretože ho rodičia často podceňujú.

„Omega-3 mastné kyseliny si nedokáže organizmus syntetizovať sám, preto je potrebné prijímať ich potravou. Sú nevyhnutné pre správnu funkciu a vývoj mozgu u detí, priaznivo podporujú psychickú kondíciu a u detí potláčajú prejavy patologickej hyperaktivity,“ hovorí odborníčka MUDr. Alžbeta Béderová.

Viacero štúdií dokázalo, že táto zložka v strave podporuje pamäť a sústredenosť. Jej konzumácia u detí v dojčenskom veku má pozitívny vplyv aj na vývoj poznávacích funkcií a fungovanie imunitného systému. Navyše, omega-3 mastné kyseliny sú významné už aj počas vnútromaternicového vývinu dieťaťa, najmä počas posledných 3 mesiacov tehotenstva. A ktoré ryby obsahujú najviac týchto zo stravy významných živín?

„Omega-3 mastné kyseliny sa nachádzajú v tuku všetkých druhov rýb, pretože ich chráni proti chladu. Najviac ich však obsahujú ryby pochádzajúce z chladných morských vôd ako losos, sleď, makrela, tuniak, sardinky, pstruh morský či ostriež,“ vysvetľuje MUDr. Alžbeta Béderová.


Ako zaradiť ryby do stravy detí


Deťom môžete smelo zakomponovať ryby do ich jedálnička už po prvom roku. Je vhodné začať najskôr s tepelne upravovanými rybami a až neskôr im servírovať mäso konzervované. Zvlášť v útlom veku dieťaťa dávajte zvýšený pozor na kosti. Deťom podávajte radšej ryby upravené na prírodný spôsob než ryby vyprážané v trojobale, pretože sú ľahšie stráviteľné. Ideálne je naučiť deti konzumovať jedlo z rýb jeden až dvakrát týždenne a striedať teplé aj studené jedlá, napríklad aj v podobe rybích šalátov.