Facebook Youtube

Rodičia, viete ktorú časť stravy u detí často podceňujete?

Rodičia, viete ktorú časť stravy u detí často podceňujete?

Odborníci na výživu a lekári považujú za základ detskej stravy ovocie, zeleninu, mliečne výrobky a... ryby. Dokonca tvrdia, že čím skôr svoje deti na jedlá z rybieho mäsa naučíte, tým lepšie. Najlepšie je začať s nimi už po prvom roku. Prečo sú ryby v strave detí tak veľmi dôležité?


Na to, aby sa deti zdravo telesne aj psychicky vyvíjali, je potrebné, aby prijímali v strave určité zložky, ktoré sú pre organizmus v útlom veku nenahraditeľné. Medzi tieto zložky patria napríklad jód, selén, vitamín D a esenciálne mastné kyseliny. A bohatým, prirodzeným zdrojom všetkých týchto mimoriadne potrebných živín sú najmä ryby. Jód je nenahraditeľný stopový prvok pre správnu funkciu štítnej žľazy, ktorý napomáha rastu. Selén je významným antioxidantom, ktorý urýchľuje hojenie rán a má protizápalové účinky. Vitamín D sa spája tradične s rastom kostí a ryby sú jeho najlepším zdrojom v potrave.


Nenahraditeľné omega-3 mastné kyseliny


Pre vývoj centrálnej nervovej sústavy, imunitného systému a prevenciu kardiovaskulárnych ochorení sú kľúčové esenciálne mastné kyseliny, a to najmä omega-3 mastné kyseliny. O tom, že ich ryby obsahujú, ste už určite počuli. Tento fakt je však potrebné stále opakovať, pretože ho rodičia často podceňujú.

„Omega-3 mastné kyseliny si nedokáže organizmus syntetizovať sám, preto je potrebné prijímať ich potravou. Sú nevyhnutné pre správnu funkciu a vývoj mozgu u detí, priaznivo podporujú psychickú kondíciu a u detí potláčajú prejavy patologickej hyperaktivity,“ hovorí odborníčka MUDr. Alžbeta Béderová.

Viacero štúdií dokázalo, že táto zložka v strave podporuje pamäť a sústredenosť. Jej konzumácia u detí v dojčenskom veku má pozitívny vplyv aj na vývoj poznávacích funkcií a fungovanie imunitného systému. Navyše, omega-3 mastné kyseliny sú významné už aj počas vnútromaternicového vývinu dieťaťa, najmä počas posledných 3 mesiacov tehotenstva. A ktoré ryby obsahujú najviac týchto zo stravy významných živín?

„Omega-3 mastné kyseliny sa nachádzajú v tuku všetkých druhov rýb, pretože ich chráni proti chladu. Najviac ich však obsahujú ryby pochádzajúce z chladných morských vôd ako losos, sleď, makrela, tuniak, sardinky, pstruh morský či ostriež,“ vysvetľuje MUDr. Alžbeta Béderová.


Ako zaradiť ryby do stravy detí


Deťom môžete smelo zakomponovať ryby do ich jedálnička už po prvom roku. Je vhodné začať najskôr s tepelne upravovanými rybami a až neskôr im servírovať mäso konzervované. Zvlášť v útlom veku dieťaťa dávajte zvýšený pozor na kosti. Deťom podávajte radšej ryby upravené na prírodný spôsob než ryby vyprážané v trojobale, pretože sú ľahšie stráviteľné. Ideálne je naučiť deti konzumovať jedlo z rýb jeden až dvakrát týždenne a striedať teplé aj studené jedlá, napríklad aj v podobe rybích šalátov.


Kvalitné a cenovo dostupné morské a sladkovodné mrazené ryby do receptov pre vašu rodinu nájdete v obchodoch pod značkami Radoma a Frodo, ktoré prináša jeden z najväčších distribútorov a spracovateľov rýb na Slovensku, Ryba Žilina. A v prípade, že uprednostňujete ryby v už spracovanej podobe, pod značkou PRETO Ryba Žilina môžete nájsť najširšiu ponuku rybích špecialít ako marinované, pečené, smažené či údené ryby a v neposlednom rade aj klasické rybie šaláty a na Slovensku najobľúbenejšiu tresku v majonéze tej najvyššej kvality. Ak chcete podávať túto pochúťku aj deťom, odporúčame najmä Tresku Exklusiv, ktorá obsahuje až 45% rybieho mäsa.